ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΑ και ΠΡΩΤΟΣΧΟΛΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ

(για παιδιά από 4 έως 10 ετών)

ΜΟΥΣΙΚΗ


Η μουσική ενθαρρύνει τα παιδιά να αναγνωρίσουν και να μιλήσουν για διαφορετικά συναισθήματα, μέσω μιας ποικιλίας μουσικών δραστηριοτήτων. Η αναγνώριση των συναισθημάτων, μέσω της μουσικής, μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ελεύθερης έκφρασης. Ο ήχος παρασέρνει τα παιδιά να «ακούσουν» και να αφουγκραστούν τα δικά τους συναισθήματα, μέσα από ένα κομμάτι μουσικής ή ένα τραγούδι. Χρησιμοποιώντας σαν εργαλείο τη φωνή και την εκφραστική κίνηση, οι μικροί μαθητές βιώνουν τις έννοιες της χαράς, της λύπης, του θυμού, του φόβου, της ζήλιας, της απογοήτευσης κ.τ.λ..

Η επαφή με τα μουσικά όργανα και τον αυτοσχεδιασμό συντονίζει την ισορροπία, την αίσθηση του χώρου και την ανεξαρτησία των κινήσεων, συνεπώς απελευθερώνει το σώμα και διεγείρει την φαντασία. Τα μουσικά όργανα μπορούν να γίνουν οι «πύλες» για τα συναισθήματά τους και το παιχνίδι να επιτρέπει στα συναισθήματά αυτά να περάσουν στον χώρο. Με κεντρικό άξονα την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της ελεύθερης έκφρασης και της φαντασίας ωθούμε τα παιδιά να διανύσουν τον δρόμο της γνωριμίας με τον εαυτό τους και με τον κόσμο.

Συναισθηματίζειν
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ και ΕΚΦΡΑΣΗ


Τα εικαστικά είναι ένας ισχυρός μηχανισμός για την έκφ
ραση σκέψεων, ιδεών, γνώσεων και συναισθημάτων. Πίνακες ζωγραφικής και υλικά τέχνης ανοιχτού τύπου όπως πινέλα, κραγιόνια, μολύβια, χρώματα και πηλός παρέχουν στα παιδιά τα μέσα να κατανοήσουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους, και το πιο σημαντικό, εκείνα τα δυνατά συναισθήματα που δεν έχουν ακόμη την ωριμότητα ή τη γλώσσα για να επεξεργαστούν με άλλους τρόπους – συναισθήματα όπως ο φόβος, η απογοήτευση και η θλίψη.

Στο Συναισθηματίζειν τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν με τα υλικά της επιλογής τους και να ζωγραφίσουν σε διαφορετικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα στο καβαλέτο, στο πάτωμα, στους τοίχους, στην αυλή. Μέσα από αυτή τη μορφή έκφρασης και την ποικιλία των μέσων, αναδύονται και βιώνονται τα συναισθήματα και οι εμπειρίες στις οποίες, κάθε φορά, θα επικεντρωνόμαστε.

ΘΕΑΤΡΟ


Το θέατρο περιέχει ενδογενείς θεραπευτικές ιδιότητες και ότι η δραματική μεταφορά έχει τη δύναμη να επιφέρει αλλαγή σε βαθύ επίπεδο (κάθαρση). Μέσω της κίνησης και το παιχνίδι ρόλων, προωθείται η συναισθηματική, νοητική και φυσική ολοκλήρωσης του ατόμου. Το σώμα καθρεφτίζει την ιστορία, την προσωπικότητα και τη συναισθηματική κατάσταση του ατόμου (χρόνιες μυϊκές εντάσεις σε ορισμένα σημεία του σώματος εκφράζουν παράλληλα χρόνια καταπίεση ορισμένων συναισθημάτων, κινητικές δυσκαμψίες αντανακλούν αντίστοιχους περιορισμούς στην προσωπικότητα του ατόμου, η γνωριμία του εαυτού σου και των άλλων προϋποθέτει «το εύρος της κίνησης»).

Η δραστηριότητα του θεάτρου, περιλαμβάνει την κατασκευή και αφήγηση ιστοριών με τη χρήση μύθων, παραμυθιών, φαντασίας, ονείρου, καθημερινότητας και τη χρήση μασκών, με στόχο την ενδυνάμωση της προσοχής και της αυτοσυγκέντρωσης, την ανάπτυξη της μνήμης, τη δραστηριοποίηση της αντίληψης και της αναγνώρισης των ερεθισμάτων, την ενίσχυση της μνήμης και τη δημιουργία επαφής με τον γύρο κόσμο.

Μέσω διαβαθμισμένων δραστηριοτήτων σωματογνωσίας, αντίληψης χώρου και αισθήσεων και διαχείρισης συναισθημάτων, το θέατρο οργανώνει τον  «εαυτό» μας σε σχέση με το χώρο, δομεί τον εσωτερικό λόγο, βοηθά στην αναγνώριση και ονομασία αντικειμένων, χώρου, ενεργειών, αισθήσεων, αισθημάτων και καταστάσεων, καλλιεργεί την κατανόηση του εαυτού, στο περιβάλλον και το διαχωρισμό του από τους άλλους, συντελεί στην ανάπτυξη της θέλησης για συμμετοχή στην ομάδα και προωθεί τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και τη γνώση.

MESSY / SENSORY PLAY


Το «βρώμικο» και το αισθητηριακό παιχνίδι εμπλέκει τις αισθήσεις ενός παιδιού, συμπεριλαμβανομένων των ματιών, των αυτιών, της μύτης, του στόματος, της αφής, της ισορροπίας ή της κίνησης. Μέσα από το Messy/ Sensory Play αναπτύσσεται η ικανότητα της αυτορρύθμισης και αυτό έχει ως αποτέλεσμα, το παιδί να διαχειρίζεται τον εαυτό του και τα συναισθήματα του.

Το ακατάστατο παιχνίδι είναι, επίσης, ένας πολύ καλός τρόπος εκτόνωσης, αλλά και ενθάρρυνσης του συνεργατικού και ομαδικού παιχνιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν τα προσωπικά τους όρια, κατανοούν τις ιδέες και τις απόψεις των άλλων και έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τις δικές τους.

KIDS / EMOTIONAL YOGA


Το στρώμα της γιόγκα μπορεί να χρησιμεύσει ως καταφύγιο από τις πιέσεις και το άγχος που αντιμετωπίζουν τα παιδιά κάθε μέρα. Η γιόγκα προσφέρει τόσα πολλά οφέλη στα παιδιά μας, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου για εσωτερική εστίαση, σύνδεση με το σώμα τους και απόλαυση στιγμών ηρεμίας.

Η γιόγκα διδάσκει τα παιδιά να αναπνέουν προσεκτικά (ονομάζεται pranayama) και να επικεντρώνονται στην παρούσα στιγμή. Αυτό τους επιτρέπει να απομακρύνουν την προσοχή τους από τις πολλές σκέψεις και συναισθήματα που κατακλύζουν το μυαλό τους, να αποκτούν αίσθηση εαυτού, να βιώνουν και να ελέγχουν πώς αισθάνονται πραγματικά. Τα παιδιά, βιώνοντας τη γαλήνη και την ηρεμία στο σώμα και το πνεύμα τους, αναπτύσσουν δεξιότητες αυτοελέγχου.

Emotional project ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ


Τα ρομπότ, χρησιμοποιούνται με τρόπο που λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών και γίνονται χρήσιμα εργαλεία για την ανάπτυξη του συναισθηματικού εγγραμματισμού. Πιο συγκεκριμένα, λόγω των χαρακτηριστικών τους (προβλεψιμότητα, απλότητα και επανάληψη), τα ρομπότ είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για να διδάξουν συναισθηματικές ικανότητες σε παιδιά. Τα ρομπότ θα προγραμματίζονται κατάλληλα, έτσι ώστε, τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν, να κατανοούν και να αναπαράγουν τα διάφορα συναισθήματα. Ακόμη, τα ρομπότ βοηθούν τα παιδιά στην ενίσχυση της προσοχής, της επιμονής, της υπομονής τους και στην καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης και του ομαδικού πνεύματος.

Η ενασχόληση με τη Ρομποτική συνδυάζει τη μάθηση με το παιχνίδι και ενέχει δύο ειδών δραστηριότητες: μια κατασκευαστική και μια προγραμματιστική. Ως εργαλεία χρησιμοποιούνται τα πακέτα «WE DO 2», της γνωστής δανέζικης εταιρείας συναρμολογούμενων παιχνιδιών LEGO.

H Ρομποτική αποτελεί μία ολοκληρωμένη λύση εκπαίδευσης, βασισμένη στην τεχνολογία ρομποτικής και οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα εκπαίδευσης με LEGO αποκτούν την ικανότητα να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός ρομπότ, να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν μια μηχανή, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα υλικά (ρόδες, άξονες, κινητήρες), να χρησιμοποιούν κατάλληλο λογισμικό και προγραμματιστικές δομές, να κινούν και να ελέγχουν την κατασκευή τους με κινητήρες και αισθητήρες (χρήση εικονοεντολών, εντολών ελέγχου, επανάληψης), να γνωρίζουν και να αξιολογούν την προσφορά της επιστήμης και της τεχνολογίας στην ευημερία του σύγχρονου ανθρώπου και να εργάζονται σε ομάδες, να υλοποιούν project και να εναλλάσσουν ρόλους.

ΑΚΟΥΩ – ΛΕΩ – ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ


Μέσα από τις δραστηριότητες του Ακούω – Λέω – Αισθάνομαι, τα παιδιά θα δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες μέσα από εικόνες, πίνακες ζωγραφικής, λέξεις κ.α.. Η φαντασία των παιδιών αποκωδικοποιείται με βάση τις εμπειρίες τους και τα συναισθήματά τους «ξεπηδούν», με βάση διάφορες καταστάσεις που έχουν βιώσει. Μέσα από την δημιουργία της δικής του ιστορίας, το παιδί θα έρθει αντιμέτωπο με τα ίδια του τα συναισθήματα και θα προσπαθήσει να βρει τη λύση, αλλά και την αποθεραπεία που θα έχει ανάγκη τη δεδομένη στιγμή.

Η ανάγνωση και η ανάλυση παιδικών παραμυθιών, με παιγνιώδη τρόπο, είναι μια αποτελεσματική μέθοδος, για την προσέγγιση των συναισθημάτων των παιδιών, καθώς «Οι παραμυθιακές καταστάσεις βοηθούν συχνά το παιδί να αποδραματίσει τις ψυχικές του καταστάσεις…», «…να κινητοποιήσει τη φαντασία του και το ασυνείδητό του.» (Αναγνωστοπούλου, 2002, σ. 90-91). Ακόμη, όπως διαπιστώνει ο Παπανούτσος (1980), «…αργότερα θα προσπαθήσει να ενσταλάξει μέσα στη ψυχή του νέου… αρχίζει κιόλας να το κάνει το παραμύθι με τον δικό του τρόπο».

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

 

Κοινωνική Συναισθηματική Μάθηση ή αλλιώς SEL (Social Emotional Learning)

Τι είναι; Είναι η συναισθηματική συνειδητοποίηση, η ικανότητα, δηλαδή να αναγνωρίζουμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας, αλλά και του άλλου.

Μέσα από τη κοινωνική συναισθηματική μάθηση, μας δίνεται η ικανότητα να εκφράζουμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα κατάλληλα, λαμβάνοντας υπεύθυνες αποφάσεις ή επιλογές, να δημιουργούμε θετικές κοινωνικές σχέσεις και να χειριζόμαστε αποτελεσματικά δύσκολες διαπροσωπικές καταστάσεις.

Τα παιδιά θα αποκτήσουν και θα εφαρμόσουν στάσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματα, να θέσουν και να επιτύχουν θετικούς στόχους, να νιώσουν και να δείξουν ενσυναίσθηση για τους άλλους, να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν θετικές σχέσεις και να λαμβάνουν υπεύθυνες αποφάσεις.

Είναι βασικά η γνώση του πώς να είμαι άνθρωπος: αυτοδιαχείριση, αυτογνωσία, αυτοέλεγχος. Δεν επικεντρώνεται, όμως, μόνο στον εαυτό. Έχει να κάνει με την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές σχέσεις, με στόχο τα παιδιά να έχουν μια αίσθηση σκοπού και να νιώθουν αυτοπεποίθηση, να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, έτσι ώστε να μπορούν να αλληλοεπιδρούν με άλλους ανθρώπους.

Μέσα απο τις βιωματικές δραστηριότητες τα παιδιά θα γνωρίσουν απο που προέρχονται τα συναισθήματα και πως λειτουργούν βιολογικά στο σώμα μας (για να μπορέσουν να τα αποκωδικοποιήσουν) και στην συνέχεια θα μάθουν τεχνικές διαχείρισης του κάθε συναισθήματος για να μπορούν να έχουν τον έλεγχο των συναισθημάτων τους και να τα εκφράζουν συνειδητά. Θα δουλέψουμε και μέσα απο την ομάδα την ενσυναίσθηση. Αυτές οι τεχνικές της κοινωνικής συναισθηματικής εκπαίδευσης βοηθούν τα παιδιά να γνωρίζουν τον εαυτό τους και να πιστεύουν σε αυτόν αλλά και να συμμετέχουν αρμονικά σε ένα σύνολο, τόσο στο οικογενειακό όσο και στο σχολικό και στο φιλικό / εξωσχολικό.

                               

 

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

 

To εργαστήρι Αρχιτεκτονικής είναι ένα πρωτοποριακό και ίσως μοναδικό στο είδος του, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά. Ο τίτλος του προγράμματος είναι «archiZΩ» και οι μικροί αρχιτέκτονες δουλεύουν κυρίως σε ομάδες, οι οποίες συνδυάζουν παιδιά διαφορετικών ηλικιών και γνωστικών ικανοτήτων.
Η αρχιτεκτονική είναι τρόπος σκέψης και ζωής. Συνδυάζει την τέχνη και την επιστήμη. Oι μικροί σπουδαστές, με κύριο άξονα το παιχνίδι και μοχλό την αρχιτεκτονική, λαμβάνουν πλήθος ερεθισμάτων. Γνωρίζουν το άμεσο περιβάλλον τους μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις και οπτικές.
Μέσα από δραστηριότητες που τους μαθαίνουν να πειραματίζονται και να βλέπουν άμεσα τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους, με κατασκευές, δομικά πειράματα (μακέτες με απλά υλικά κλπ.) και σχέδια, ανακαλύπτουν νέους τρόπους σκέψης, αναπτύσσουν νέες δεξιότητες επικοινωνίας και τονώνουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Δίνουν τη δική τους λύση στο πρόβλημα. Τολμούν να προτείνουν, να διεκδικούν και να κρίνουν.
Εκτιμούν την προσπάθεια και αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους.
Στόχος της δραστηριότητας είναι η ανάπτυξη κυρίαρχων δεξιοτήτων, όπως:
  • Αυτοπεποίθηση – Δημιουργικότητα,
  • Επιμονή – Υπομονή,
  • Επίλυση προβλημάτων,
  • Ανάπτυξη χωρικής ευφυΐας,
  • Ανάπτυξη μη λεκτικής επικοινωνίας,
  • Μαθηματική και τρισδιάστατη αντίληψη,
  • Δεκτικότητα στην εποικοδομητική κριτική (κριτικός εγγραμματισμός),
  • Συνεργατικότητα και υπευθυνότητα.
Σημαντικός στόχος της δραστηριότητας είναι να κάνει το παιδί να πιστέψει στον εαυτό του και να γίνει ο «αρχιτέκτονας» της ζωής και του μέλλοντός του.
Το «archiZΩ» εμπνεύστηκε, σχεδιάστηκε και υλοποιείται από τον Κυριάκο Κατέχη, Αρχιτέκτονα Μηχανικό Α.Π.Θ. με την πολύτιμη επιστημονική συνδρομή της Έλενας Ρουσάκη, Interior Designer του WIGAN & LEIGH COLLEGE of UNITED KINGDOM, σε όλο το φάσμα του γνωστικού και εμπειρικού της αντικειμένου.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ

 

Σε κάθε μάθημα του εργαστηρίου μας, ο χώρος μετατρέπεται σε ένα ατελιέ που αναδεικνύει το συναρπαστικό κόσμο της ένδυσης! Στο Catwalk Project, ανοίγουμε το χρονοντούλαπο της ιστορίας και ταξιδεύουμε από την απαρχή της ένδυσης με προορισμό το παρόν, κάνοντας στάση στους πιο σημαντικούς σταθμούς της.

Η εκπαιδευτική ομάδα αποτελείται από καταρτισμένους  σκηνογράφους, θεατρολόγους, επαγγελματίες του χώρου της εκπαίδευσης/της τέχνης/της ένδυσης/του χορού και της άθλησης.

Στο εργαστήριο ενδυματολογίας Catwalk Project, πιστεύουμε στην εξέλιξη του παιδιού και του ατόμου γενικότερα, μέσα από τη διαδικασία της βιωματικής μάθησης.

Στόχος μας είναι όλοι οι μαθητές να βιώσουν τη χαρά της δημιουργίας, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, βασιζόμενοι σε ένα θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο.